Τετάρτη 10 Ιουλίου 2013
Επιμένω, λοιπόν, ότι σε κάθε χώρα του δυτικού πολιτικού κύκλου, ένας ορισμένος ενδιάμεσος χώρος έχει δομική θέση.
Συνέντευξη του Ν.Σεβαστάκη
Όλη η συνέντευξη εδώ : Πηγή Εποχή
Στα άρθρα σου συχνά αναφέρεσαι στο ήθος στην πολιτική, συμπεριλαμβανόμενου και του ριζοσπαστικού ήθους, όπως και στις αποχρώσεις οι οποίες, παρατηρείς στο τελευταίο σου βιβλίο, συχνά θυσιάζονται για να αναδειχθούν οι αντιθέσεις, τα μέτωπα, οι σαφείς γραμμές της αντιπαράθεσης. Αυτά αφορούν και την αριστερά, ο λόγος της, δηλαδή, εγείρει παρόμοια ζητήματα, και ποιες οι πηγές τέτοιων σφαλμάτων;
Ο ριζοσπαστισμός δεν είναι μια ενιαία υπόσταση, αμιγώς θετική ή πάντοτε απελευθερωτική. Υπάρχουν πολλές ποικιλίες ριζοσπαστισμού, ακόμα και πολύ διαφορετικές λογικές λαϊκής εξέγερσης και ανυπακοής. Αναφέρθηκα ήδη στο δεξιό ριζοσπαστισμό που συνδυάζει το θέμα της καταδυνάστευσης του απλού ανθρώπου με την προσδοκία ενός αυταρχικού κράτους των ισχυρών και αδιάφθορων «οδηγών». Ή ακόμα μπορούμε να αναφερθούμε και στον ιδιότυπο ριζοσπαστισμό όσων ζητούν την αποφασιστική υπέρβαση των συμβατικών κανόνων και θεσμικών εμποδίων για την «απελευθέρωση της οικονομίας». Ο ριζοσπαστισμός μπορεί να προέρχεται και από τις ίδιες τις προωθημένες ελίτ, οι οποίες επιδιώκουν να απαλλαγούν από χρονοβόρες και ατέρμονες διαδικασίες ελέγχων, από τις καθυστερήσεις των κοινοβουλευτικών διαδικασιών κ.λπ. Για να έλθω όμως στο ερώτημα για το ριζοσπαστικό αριστερό ήθος. Έχω γράψει ορισμένα επικριτικά κείμενα για συγκεκριμένα φαινόμενα. Το κυριότερο πρόβλημα για μένα είναι μια αντίληψη περί κοινωνικής και πολιτικής σύγκρουσης που μετατρέπει με μιας τις αντιθέσεις σε απλοϊκούς διχασμούς. Αυτή η αντίληψη ελκύεται από μια τελεσιγραφική γλώσσα πρόθυμη να μεταχειριστεί ανιστόρητες λεκτικές υπερβολές για να επιβεβαιώσει την κριτική και μαχητική της λειτουργία.
Προφανώς η πρακτική πολιτική γλώσσα δεν μπορεί να διαχειριστεί αποχρώσεις. Αλλά η γλώσσα μας δημιουργεί εθισμούς και μανιέρες στους κοινωνούς της. Ανάμεσα σε μια χλιαρή περιγραφή γι’ αυτό που ισχύει σήμερα και στη γκροτέσκ ρητορική περί δικτατορίας και γενοκτονιών (ακούγονται αυτές οι λέξεις πολύ συχνά) υπάρχουν πολλές άλλες δυνατότητες. Το ριζοσπαστικό ήθος δεν πρέπει να συγχέεται με τη μονότονη διακήρυξη εμπόλεμων καταστάσεων. Γιατί κατά βάθος οι άνθρωποι, ακόμα και όσοι βρίσκονται σε κατάσταση θυμού, δεν αναζητούν πλέον περισσότερους λόγους για να θυμώνουν ή για να είναι «αρπαγμένοι»: ο κοινωνικός και ψυχικός χρόνος έχει μεταβληθεί από το 2011 και το 2012. Και αυτό άλλωστε πάει να αξιοποιήσει με τους δικούς του όρους ο Αντώνης Σαμαράς με την ιστορία περί success story και νέας ψυχολογίας. Το δεσπόζον ερώτημα είναι πλέον οι όροι και οι δυνατότητες μιας ανασυγκρότησης της κοινωνικής ζωής πέρα φυσικά από κάθε λογική επιστροφής στην ψευδή «κανονικότητα» των χρόνων του 2000.
Μεγάλο ποσοστό του λαού προσβλέπει στον ΣΥΡΙΖΑ για να ανατρέψει το μνημόνιο και τις συνέπειές του, πράγμα αυτό καθεαυτό πολύ σοβαρό. Αυτό, ως κεντρικό καθήκον, ιστορικό, είναι λογικό να κυριαρχεί στην πολιτική της ριζοσπαστικής αριστεράς. Υπάρχει, ωστόσο, ένα ζήτημα μήπως –μιλώντας ξανά για τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά– οδηγηθεί σε μονομέρεια; Πώς θα μπορούσε να αποφευχθεί αυτό;
Όλα τα παραπάνω έχουν άμεση σχέση και με την υπόθεση του ΣΥΡΙΖΑ και της προοπτικής του. Κατά τη γνώμη μου, η επικέντρωση στο αντι-μνημόνιο ήταν παραγωγική πολιτικά μέχρι και τις προηγούμενες εκλογές. Η άνοδος της νεοναζιστικής ακροδεξιάς και η διασπορά αντιμνημονιακών φωνών προς τις πιο απίθανες και γραφικές κατευθύνσεις, επιβάλλει καιρό τώρα μια στοχαστική προσαρμογή: την έμφαση σε αυτό που θέλεις πλέον να επιτύχεις ως Αριστερά και όχι σε όλα όσα αποδείχτηκαν κακά. Με μια λέξη: προτεραιότητα στις δικές σου καταφάσεις, στο δικό σου ίχνος αλλαγών και όχι πλέον στο να ζωγραφίζεις με μελανά χρώματα τις ευθύνες των άλλων για την παιδεία, την υγεία, το κράτος. Αυτή η στοχαστική προσαρμογή δεν έχει καμιά σχέση με μια αφελή άποψη που υποβαθμίζει τη σημασία των Μνημονίων τα οποία συνιστούν, πέρα από επιμέρους σημεία, «αρχιτεκτονικά» υποδείγματα για την αναδιάρθρωση μέσω υποτίμησης. Παραφράζοντας τον Ινγκράο θα έλεγα ότι εδώ και καιρό το «αντιμνημονιακό» δεν αρκεί. Ούτε η αναβίωση μιας συνθηματολογίας η οποία μετατρέπει το έθνος και ολόκληρο σχεδόν τον ελληνικό λαό σε θύματα μιας συλλογικής τιμωρίας από την πλευρά των ελίτ και της τρόικας. Πολύ απλά διότι μπορεί κάποιος να βρίζει την Μέρκελ και την τρόικα και συγχρόνως να αδιαφορεί παγερά για τις Νέες Μανωλάδες, να αρνείται μετά βδελυγμίας έναν αντιρατσιστικό νόμο ή να φαντασιώνεται την αντικατάσταση του «κοινοβουλίου των κλεφτών» από μια ομάδα σοφών κεφαλών του έθνους με τη συμμετοχή και των αρχηγών των τριών όπλων! Να, για παράδειγμα, οι τελευταίες δηλώσεις Πολύδωρα που στο όνομα του αντι-τροϊκανού μετώπου νομιμοποιούν τη «συνεννόηση» με τη Χρυσή Αυγή.
Θα πει κάποιος: όλα αυτά μήπως οδηγούν σε μια ριζοσπαστική Αριστερά που δεν θα είναι και τόσο ριζοσπαστική, που θα μετατοπίζεται προς το «κέντρο»; Ξέρετε την άποψή μου γι’ αυτό το θέμα από την αρθρογραφία μου στην «Αυγή». Επιμένω, λοιπόν, ότι σε κάθε χώρα του δυτικού πολιτικού κύκλου, ένας ορισμένος ενδιάμεσος χώρος έχει δομική θέση. Δεν αποτελεί, όπως πιστεύουν πολλοί, πολιτική αντανάκλαση των εξασφαλισμένων μεσαίων στρωμάτων, οπότε αν λόγω κρίσης τα μεσοστρώματα «στριμώχνονται», παύει και ο ενδιάμεσος χώρος να έχει λόγο ύπαρξης. Η εκτίμηση περί μιας πόλωσης που εξαφανίζει τους ενδιάμεσους υποτιμά το βάθος της εξατομίκευσης αλλά και τις σημαντικές αλλαγές στις κουλτούρες και στα ήθη όλων των στρωμάτων και όχι απλώς των μικροαστικών ή εκείνων που διαθέτουν ακόμα πόρους. Πολύ απλά υπάρχει ένας κόσμος που δεν αναγνωρίζεται στον μαρξογενή αντικαπιταλισμό ούτε στις αντιλήψεις περί συλλογικής δράσης και στους εσωτερικούς κώδικες της ριζοσπαστικής Αριστεράς. Είναι ένας κόσμος που δεν κατεβαίνει στο δρόμο, συγχρόνως όμως αντιλαμβάνεται πολλά από τα δεινά της σημερινής κατάστασης των πραγμάτων. Είναι ένας κόσμος, τέλος, ο οποίος διεκδικείται τόσο από δημοκρατικές όσο και από αντιδημοκρατικές έξεις, διασχίζεται από πανικούς απώλειας αλλά και από επιθυμίες για την εύρεση μιας νέας ισορροπίας στην αναποδογυρισμένη ζωή του. Η Αριστερά δεν γίνεται λιγότερο ριζοσπαστική αν αναγνωρίσει την περιπλοκότητα των στάσεων και των ηθών. Αν αναγνωρίσει εντέλει ότι μια κοινωνία, ακόμα και στις φάσεις της μεγάλης ύφεσης, διαθέτει διαφοροποιημένους ηθικούς και πολιτιστικούς κώδικες. Δεν πρέπει, άλλωστε, να ξεχνάμε ότι όσο και αν η κρίση έφτιαξε «μέτωπα», την ίδια στιγμή εξέθρεψε και τους κατακερματισμούς και τις οριζόντιες διαιρέσεις. Για αυτό και ο ΣΥΡΙΖΑ χρειάζεται συγχρόνως έναν λόγο μέριμνας για τη συνοχή της κοινωνίας αλλά και για ένα modus vivendi με αντίπαλες ή με αποκλίνουσες από τη δική του ερμηνείες του δημόσιου συμφέροντος. Μια αριστερή κυβερνητική δυναμική προϋποθέτει τόσο τις έλλογες συγκρούσεις με πολιτικές επιλογές όσο και την οργάνωση συναινέσεων και μορφών παραγωγικής πολιτικής συνύπαρξης. Ανάμεσα σε έναν ακραίο πραγματισμό, ο οποίος αγνοεί τις τομές αξιών και ταξικών αναφορών, και σε έναν ιδεολογισμό, ο οποίος βλέπει την κοινωνία ως κοινωνικό κίνημα, ως μια «μεγάλη πλατεία», ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να προχωρήσει σε μια διαφορετική λογική. Τουλάχιστον αυτό θα είχε ενδιαφέρον αν υποθέσουμε ότι κάποια καινούρια επεισόδια της κρίσης δεν αλλάξουν άρδην τα δεδομένα…
•
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
να κι εδώ http://www.efsyn.gr/?p=73828 ο Βαλντέν με το δικό του - πιό "παραδοσιακό" - σκεπτικό
ΑπάντησηΔιαγραφήMlog
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω ότι είναι δυο διαφορετικές οπτικές:
Ο ΝΣ κάνει "εσωτερική κριτική" σε όσους βλέπουν τις κοινωνικές δυνάμεις ως πολιτικες αντανακλάσεις της οικονομίας ενώ ο ΣΒ μάλλον αναπτύσει το κλασσικό κεντρώο σκεπτικό εμπλουτισμένο με το επιχείρημα ότι ο Συριζα στερείται ευρωπαίων συμμάχων
Ισως τελικά να εννοούν το ίδιο...
...ο ΣΒ μάλλον αναπτύσει το κλασσικό κεντρώο σκεπτικό...
Διαγραφήναι, αυτό εννοούσα "παραδοσιακό" σκεπτικό
Ισως τελικά να οδηγούνται στο ίδιο :)
Το ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΝ http://histologion-gr.blogspot.gr/2013/07/blog-post.html , μακριά βέβαια κι αυτό από απόψεις "οικονομίστικης αντανάκλασης" αποκλείει "δομικά" τη δυνατότητα ύπαρξης πολιτικού κέντρου. Απόπασμα: "Συστατικό στοιχείο λοιπόν του δεξιού πόλου, είναι η ολιγαρχική ροπή, η αντιπαλότητα προς τη μαζική δημοκρατία, και την πολιτική αυτοδιάθεση των μαζών, είτε δια μέσου μιας μυθικής επίκλησης στην Εθνική Μοίρα και τους Ηγέτες-φορείς της (πλαισιωμένους από την αστική τάξη βεβαίως, όπως η εμπειρία του Φασισμού και του Ναζισμού στον Μεσοπόλεμο έχει δείξει), είτε δια μέσου μιας εξίσου μυθικής Αξιοκρατίας υπό την ηγεσία Καθαγιασμένων Εnterpreneurs-ιεροφαντών μιας κατάλληλα ορισμένης "πρόοδου".
Ο [άλλος]πόλος συσπειρώνεται γύρω από το αίτημα για περισσότερη δημοκρατία παντού: όχι απλά την εκλογική δημοκρατία μιας κακορίζικης αντιπροσωπευτικότητας που υποκαθιστά την πολιτική συμμετοχή, αλλά την όσο το δυνατόν πληρέστερη και αμεσότερη απόδοση της εξουσίας σε ισότιμα μέλη κοινωνιών, στους πολίτες. Συσπειρώνεται γύρω από την διεύρυνση των πολιτικών ελευθεριών, ατομικών και συλλογικών. Είναι ο πόλος που στην οριακή του μορφή απαιτεί τουλάχιστον την δικαιολόγηση κάθε εξουσιαστικής πράξης, με όρους υπέρτερης ανάγκης, μείζονος συλλογικού και ατομικού συμφέροντος. Ιστορικά ο πόλος αυτός (ή οι επιμέρους πολιτικές παραδόσεις που τον συνθέτουν) ήταν εκείνος που απαίτησε συγκροτημένα και πολιτικά, ισονομία, στηρίζοντας τα κινήματα που την διεκδικούσαν, πολύ πριν τα κινήματα αυτά ενσωματωθούν σε κάποιου είδους "φιλελεύθερη" ατζέντα, πριν τα επικαλεστεί ως δικά του το "Κέντρο". Η προγραμματική ιστορία της αριστεράς (με την ευρύτερη έννοια) περιλαμβάνει, δεκαετίες πριν καταχωρηθούν στο "αυτονόητα καλό", όλα σχεδόν τα μείζονα κοινωνικά ζητήματα που σηματοδότησαν την μετάβαση στην νεωτερικότητα. Αυτά είναι στο ιστορικό της DNA."
ΥΓ δεν είναι το καλοκαίρι που με καθυστερεί στις αναγνώσεις μπλογκ. Είναι το επαλ μου που αποδεκατίστηκε, κυρίως με "διαθεσιμότητα" γιατρών, φαρμακοποιών, νοσηλευτών πανεπιστημίου, οι περισσότεροι δηλωμένων δεξιών πεποιθήσεων. Προσπαθώ να προλάβω τους "σταλεγάκηδες" και διχαστικούς υπεραριστερούς...καταλαβαίνεις